Rozpočet na interiéry II. Kde nešetřit, když musíte snižovat náklady

01 / 09 / 2020

viktoriano

Přečtěte si, do kterých tří oblastí se vždycky vyplatí zainvestovat.

Navrhování a realizace interiérů jsou dvě fáze jednoho procesu. Částka, kterou má investor na realizaci, by měla určovat, jakým směrem se architektův návrh bude ubírat. O tom jsme psali v článku Rozpočet na interiéry. Proč je důležité si ho s architekty vyjasnit předem? V praxi se totiž stává, že je nutné v průběhu projektu snížit náklady. Firmy ale často netuší, na čem si můžou dovolit šetřit a kde by naopak z nároků slevovat neměly.

Za půl roku se může přihodit cokoli

Důvodů pro škrty může být mnoho. Některé firmy nemají v momentě oslovení architektonického studia ujasněno, co od interiéru kanceláří očekávají. Investor zpočátku nabídne velkorysý rozpočet na atypická řešení a prémiové materiály. Postupně ale změní názor, takže částku sníží. Stát se také může, že situace ve firmě se v průběhu času změní. Tvorba architektonického konceptu včetně projektové dokumentace a rozpočtu trvá nejméně tři měsíce, další tři zabere realizace. Dohromady jde tedy o půl roku, což je dost dlouhá doba na to, aby se u investora stalo cokoli.


Zeleň v kancelářích zvyšuje pracovní produktivitu. Interiéry kanceláří společnosti Milt

Samostatnou kategorií jsou potom tendry, kdy firmy dělí proces na jednotlivé části. To znamená, že si nejdřív schválí návrh od architekta a teprve poté řeší cenu. V rámci vypsané soutěže se ke slovu dostávají realizační firmy, které projekt nacení. V tomto momentě investoři zpravidla zjišťují, že náklady na kanceláře přesahují jejich možnosti. Obrací se proto na dodavatele, aby navrhli řešení.

„Je špatně, když se realizační firmy dostávají do role toho, kdo koncept upravuje po architektech,“ říká Martin Kameník, majitel firmy PREMIER interiors. „Každý dodavatel nabízí něco jiného a investor, který nemá žádné zkušenosti, začne porovnávat neporovnatelné. Dostane se pod tlak. A především, dodavatelé mají z logiky věci volnou ruku k tomu, aby nedodrželi zadání,“ vysvětluje. Proto je výhodnější, když investor řeší architektonický návrh i realizaci s jedinou firmou.

Tři nejčastější omyly

Je-li třeba snižovat rozpočet, jako první se z konceptu téměř vždycky odstraňuje zeleň. Ta je nejpodceňovanějším interiérovým prvkem vůbec. Její přínosy jsou redukovány pouze na estetické hledisko a nezohledňuje se její vliv na prostředí a psychiku člověka. Lidé se v blízkosti rostlin cítí dobře, lépe se jim dýchá a zvyšuje se jejich pracovní výkon. „Když nejsou peníze, jde zeleň pryč a to je krok zpátky. Bohužel, stále ji vnímáme jako zbytnou, a ne jako nezbytnou,“ říká Martin Kameník.

Čím větší prostory, tím větší ozvěna a hluk. Interiéry kanceláří společnosti Notino

Obdobně je na tom akustické řešení prostoru. Kvůli rozpočtu ho firmy zanedbávají, ačkoli v prostředí se špatnou akustikou se hůř pracuje i soustředí. „Praktické dopady kvalitního akustického vybavení jsou jednoznačné. Máte-li dobrou akustiku, lidé se nepřekřikují a neztrácí se tolik informací,“ vysvětluje Martin Kameník. Projevuje se to v situacích, jako jsou telefonování, schůzky s klienty nebo porady týmu. Obzvlášť v open officech jde o zásadní problém.

Největším omylem je pak snižování nákladů v oblasti pracovního místa zaměstnanců. Původní ergonomické řešení se vymění za levnější varianty, které neposkytují dostatečný komfort. „Firmy by si měly uvědomit, že po zaměstnancích chtějí, aby seděli v kanceláři osm hodin denně a dělali dobře svoji práci. K tomu jim ale musí dát slušné sezení,“ říká projektový manažer PREMIER interiors Patrik Cirbus. To potvrzuje Martin Kameník: „Který člověk vám řekne, že má špatnou židli? Zaměstnanci si to samozřejmě nechají pro sebe, ale potom na ní odmítají sedět. V důsledku šetření na nesprávném místě několikrát za hodinu vstanou, courají po pracovišti, popřípadě chodí po doktorech, protože je bolí záda.“

Kde tedy šetřit?

Akustika, zeleň, stoly, židle, to vše patří mezi vybavení, ze kterého je lepší neslevovat. „Když k nám do PREMIER interiors přijde klient s tím, že chce ušetřit například na pracovní židli, raději začneme hledat cestu, jak najít úsporu někde jinde,“ popisuje Patrik Cirbus. Pokud už je nutné náhle škrtat, vhodnější je spíše zjednodušení atypických řešení obkladů, nábytku či alternace materiálu. Variantou je také rozdělení realizace do delšího časového úseku, čímž se odlehčí tlak na cash flow.

Objevte vše co děláme v našich projektech

Líbí se vám naše práce?

Od nudné šedi do kabátu vaší značky!
Úvodní konzultace je zdarma.


kontaktujte nás

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Povolit vše
Vlastní

Vlastní nastavení cookies