fbpx

Domácí kancelář: jak si doma zařídit pracovní koutek?

 

Podle průzkumu společnosti LMC může zhruba 20 % českých zaměstnanců využívat home office. Abyste ale i z domova podávali výkony jako v kanceláři, musíte si dát na zařizování pracovny nebo pracovního koutku záležet. Čtěte, která místnost je pro domácí kancelář nejlepší – a na co všechno při zařizování myslet.

Když pracujete na homeoffice, neruší vás kolegové, soustředíte se na práci a vaše produktivita stoupá. Prokázala to studie ze Stanford University z roku 2010. Zároveň platí, že při práci z domova jsou zaměstnanci spokojenější a šťastnější

Pracujete-li na home office častěji, vytvořte si u sebe doma útulný pracovní koutek.

Kde vytvořit pracovní místo 

Jestli bydlíte ve velkém domě či bytě a máte k dispozici celou místnost, zařizování pracovny je snadnější. Většinou se ale musíte popasovat s nedostatkem prostoru a pracovní kout vytvořit v již zařízeném interiéru.

Zapomeňte na ložnici, ta je určená výhradně k odpočinku a pracovní místo tam nepatří. Ani v kuchyni to není ideální – neumyté nádobí, plná lednice i vůně jídla by vás od práce rozptylovaly. Zvolte raději koutek v obýváku nebo se rozhlédněte po bytě a najděte nevyužitý prostor, kam domácí kancelář umístíte. Může to být třeba:

  • předsíň,
  • výklenek na konci chodby
  • či přístěnek pod schody.

„Ne vždy doma najdete ideální prostorný koutek s dostatkem přirozeného světla, kam můžete pracovní místo dát. Využijte spíš toho, co dovoluje prostor, a vybudujte malou pracovnu klidně v široké spojovací chodbě nebo pod schodištěm,” radí Ing. Arch. Andrea Pastrnek.

Máte-li doma schodiště, využijte místo, které se pod ním skrývá –  doplňte výklenek pracovní deskou a zařiďte pod schody pracovní koutek.

 

Na prvním místě je vždy pohodlné bydlení

Při zařizování domácího pracovního koutku platí jednoduché pravidlo: pořád myslete na to, že jste především doma. Řiďte se spíš radami pro pohodlné bydlení než zařizování kancelářských prostor.

Pokud koutek budujete v obýváku, začleňte ho do interiéru tak, aby nevyčníval a přirozeně zapadnul. Jak na to? Stůl vybírejte ve stejném dekoru jako ostatní nábytek a barvy šanonů slaďte s doplňky v obýváku. Od relaxační části pokoji oddělte pracovní kout třeba paravánem.

 

5 pravidel pro zařizování domácího pracovního místa

Než se vrhnete do zařizování, zhodnoťte, jak často doma pracujete a co všechno ve svém pracovním koutku musíte mít. Podle toho uberte třeba v nárocích na velikost stolu nebo počet skříněk. Vždy ale myslete na těchto 5 věcí:

  1. Světlo

Ideálně najděte v bytě koutek s dostatkem denního světla. Zařizujete-li pracovní místo v obýváku, umístěte stůl co nejblíže oknu, ale zároveň tak, aby vám slunce nesvítilo do monitoru. Do chodby nebo pod schody, kde je to s přirozeným světlem těžší, pořiďte stolní lampu.

  1. Stůl a židle 

Pracovní stůl má mít rozměry kolem 70×140 centimetrů. Při zařizování domácí kanceláře ale nejsou pravidla tak striktní. Jde hlavně o to, jaké možnosti prostor nabízí a co ke své práci potřebujete. Jestli vám stačí jen místo na notebook a blok na poznámky, klidně pořiďte stůl menší. Potřebujete-li mít velkou plochu na rýsování nebo dva monitory, sáhněte po větší pracovní ploše.

Své pracovní návyky vezměte v potaz i u výběru židle. Jestli sedíte celý den,vybírejte  kvalitní ergonomickou židli, kterou si nastavíte na tělo a máte jistotu, že vás ze sezení nebudou bolet záda.

  1. Umístění nábytku

Opět platí, že prim hraje hlavně dispozice místnosti, ve které pracovní koutek budujete. Je-li to možné, postavte stůl tak, abyste měli za zády stěnu a před sebou dveře – nikomu totiž není příjemné, když nevidí, kdo vchází do místnosti.

V obýváku vás může rušit televize – postavte stůl tak, ať na ni nevidíte. Chcete-li mít jistotu, že si najdete na práci klid, i když budou doma ostatní členové rodiny, oddělte pracovní koutek od zbytku pokoje třeba zástěnou nebo nábytkem.

  1. Barvy

Ať už zařizujete celou pracovnu nebo jen pracovní místečko, zvolte dobře barvy, kterými koutek vymalujete. Respektujte přitom barevnou typologii a vezměte v potaz, jaké aktivity barvy podněcují:

  • Teplé barvy (červenou, oranžovou nebo světle zelenou) zvolte do pracovního koutku kreativců. Podporují totiž vymýšlení nápadů a tvoření.
  • Studené barvy (modrá, fialová) se hodí třeba k pracovnímu místu účetních, kteří se potřebují soustředit a mít na práci klid. 

Přečtěte si také náš článek o tom, jakými barvami vymalovat, aby měli zaměstnanci lepší výsledky.

  1. Úložné místo a dekorace

Zvlášť pokud k práci potřebujete spoustu papírů, nezapomeňte na úložné prostory. Šuplíky, police i šanony vám pomohou uspořádat věci tak, abyste měli prostor na práci. 

Pokud nevíte, co kam uložit, řiďte se následujícím pravidlem: vše, co potřebujete několikrát za den, mějte v dosahu (na vzdálenost jedné paže). Ostatní věci uložte do zásuvek nebo pořadačů, kde vás nebudou rozptylovat.

Nezapomínejte ani na nástěnku, kam si můžete připnout lístečky s důležitými poznámkami nebo fotky. 

 

Kancelář schovaná ve skříni

Hlavně v případě, kdy budujete domácí pracovnu v bytě na pár metrech čtverečních, využívejte řešení, která šetří prostor. Jedním z nich je například kancelář ve skříni: pracovní stolek zabudujte dovnitř šatní skříně

Když nepracujete, je šatní skříň zavřená a nic vás neruší. Jakmile ale potřebujete pracovat, otevřete dveře skříně, vysunete nebo vyklopíte pracovní plochu, přisunete židli a pracovní koutek je na světě.

Jestli nechcete, aby pracovní kout zbytečně zabíral místo v pokoji, vybudujte ho ve skříni – když nepracujete, je kancelář schovaná a neruší interiér.

 

Tipy na závěr: drobnosti, na které nezapomínejte

Správný pracovní koutek nedělá jen stůl a pohodlná židle, ale také další maličkosti, které podpoří vaše pracovní nasazení. Aby byl váš koutek dokonalý:

  • V blízkosti pracovního místa mějte dostatek zeleně. Květiny zvyšují vaši výkonnost, zlepšují psychiku a nebudete díky nim unavení. 
  • Nastavte v místnosti teplotu, která je vám příjemná. Platí, že vyšší teploty zvyšují i vaši produktivitu.
  • Udržujte si v pracovním koutku pořádek. Zmatek v papírech a stůl zaplavený zbytečnostmi vám nedovoluje se soustředit. Než začnete pracovat, vždy si ukliďte. „Na pracovním stole by mělo být co nejméně věcí. Pokud to jde, stojánky na tužky či šanony umístěte spíš na poličky vedle stolu. Pracovní plocha by měla být čistá a volná, jen tak se vám bude dobře pracovat. Myslete také na to, ať má každá věc své místo,” doporučuje Ing. Arch. Andrea Pastrnek. 
Návrhy a realizace pohodlných kanceláří jsou naším posláním. Pokud s tím potřebujete pomoct, kdykoliv nám dejte vědět.