fbpx

Nejčastější chyby při zařizování kanceláří. Neděláte je také?

4 z 5 zájemců o práci se při výběru zaměstnání dívají na prostředí, ve kterém budou pracovat. Vytuněné kanceláře jsou ale důležité i pro vaše stávající zaměstnance – když je zařídíte správně, zvýšíte pracovní výkony i pohodu lidí. Přečtěte si, jakým chybám se při zařizování kanceláře vyhnout.

Podle britské studie Vocation frustration se 76 % zaměstnanců shoduje na tom, že atraktivní a pěkně zařízené kanceláře zvyšují produktivitu i spokojenost v práci a pomůžou vám udržet lidi. Ale vybudovat místo, kde se pracovníci cítí jako doma, není jen tak. V čem firmy nejčastěji chybují?

Neřeší umístění budovy

Práce na kancelářích začíná ještě před jejich koupí nebo pronajmutím. Chybu totiž můžete udělat už ve fázi výběru budovy a umístění kanceláří. Nedívejte se pouze na cenu nebo vybavení, ale udělejte si také důkladnou analýzu okolí:

  • Zjistěte, jestli je budova dobře dostupná pro zaměstnance i klienty – ať už přijedou autem nebo MHD. Ideální je poloha v centru nebo širším centru města, aby to lidé ze všech částí města měli co možná nejblíže.
  • Podívejte se, jaké firmy sídlí v sousedství a zda je v blízkosti kanceláří park nebo lesík, kde se mohou zaměstnanci v pauze projít.

Ověřte si, že mají pracovníci kam chodit na obědy nebo na svačinu.

Většina zaměstnanců nechce do práce dojíždět déle než 30–45 minut. Umístění budovy a dostupnost kanceláře jsou proto klíčové.

 

Zapomínají na dostatek světla 

Podle výzkumu Lighting, Well-being and Performance at Workpřirozené sluneční světlo pozitivní vliv na pracovníky – jejich náladu, pohodu i výkonnost. Z ankety společnosti Erste Group Immorent z roku 2016 dokonce vyplývá, že polovina Čechů by za žádných okolností nepracovala v místnosti bez oken. A pokud ano, více než polovina z nich by požadovala významné zvýšení platu. 

Pracovní místa proto umístěte k oknu a ideálně vytáhněte žaluzie či rolety. Nezapomeňte ani na umělé osvětlení, které pomůže v zimních měsících nebo při večerní práci. Hlavní osvětlení místnosti doplňte menšími zdroji světla, které osvítí každou pracovní plochu. 

Dbejte také na barvu světla – teplejší tóny uspávají. Do kanceláře proto zvolte spíš chladnější bílé světlo, které připomíná to denní, podporuje soustředění a neunavuje oči.

Zaměstnanci nemají „zašívárnu”

Podle britské studie uveřejněné v British Journal of Psychology zaměstnance v kancelářích nejčastěji vyrušuje hluk na pozadí. Obzvláště to platí pro open space kanceláře, kde pracují stovky lidí v jedné velké místnosti. Chcete-li, aby se lidé plně soustředili, vybudujte jim v kanceláři odhlučněnou místnost, kam si mohou na chvíli odskočit a třeba vyřídit delší hovor

Jestli jste s prostorem na štíru, pomůžou vám menší „telefonní budky” rozmístěné po kanceláři. Další tipy, jak se poprat s nevýhodami open space kanceláří, najdete v našem dřívějším článku.

Do konferenčních místností nebo telefonních koutků vybírejte materiály, které pohlcují zvuk. Pomohou třeba panely pokryté tkaninami.

 

Barvy nic neříkají

Bílé stěny možná působí čistě, ale vaše zaměstnance k lepším výkonům nenabudí. Chcete-li se vyhnout jedné z největších chyb při zařizování kanceláří, obstarejte si vzorník barev a pečlivě vybírejte, jak místnosti vymalujete

Barvy v kanceláři ovlivňují psychiku zaměstnanců i jejich pracovní nasazení. Když zvolíte správně, podnítíte v lidech kreativitu nebo výkonnost – podle toho, co potřebujete. Obecně platí, že:

  • teplé barvy povzbuzují při krátkodobé činnosti a jsou ideální pro chrlení nápadů v zasedacích místnostech (například červená),
  • studenější barvy uklidňují a přispívají k dlouhodobému soustředění (třeba modrá).

Přečtěte si náš návod, jak v kanceláři pracovat s barvami.

Zapomínají na šéfa

Při zařizování kanceláře myslete i na rozdělení prostoru s ohledem na pozice ve firmě. „Šéfovu kancelář umístěte blízko recepce – díky tomu bude mít celý open space na očích a může sledovat, kdy kdo přichází nebo odchází z kanceláře. Zároveň to má blízko i na meetingy s klienty, které se obvykle konají v zasedačkách blízko vchodu,” radí Ing. arch. Andrea Pastrnek.

Vždy ale manažera nebo ředitele nechte, ať si sám vybere místo, které mu vyhovuje – třeba v blízkosti zaměstnanců, s kterými je nejčastěji v kontaktu.

Nemyslí prakticky

Designový nábytek je krásná věc, ale při zařizování pracovního prostoru berte v potaz spíš jeho vliv na zdraví zaměstnanců. Klíčová je ergonomická židle, která podporuje správné držení těla.

Nezapomínejte ani na šatní skříňky, do kterých si mohou zaměstnanci odkládat svršky nebo boty. A zamyslete se nad nastavením vzduchotechniky. Například v létě by neměla být klimatizace v kanceláři podle nařízení vlády nastavena na méně než 24,5 °C.

Skříňky pro zaměstnance vybírejte tak, aby doplnily vzhled prostoru a zapadly do něj.

 

Ať už máte firmu o deseti zaměstnancích nebo šéfujete stohlavému kolosu, při zařizování mějte na mysli základní pravidlo: kanceláře děláte hlavně pro zaměstnance. Přizpůsobte prostor tomu, aby se v nich cítili dobře a vytvořte jim zázemí, kam se budou rádi vracet.

Návrhy a realizace pohodlných kanceláří jsou naším posláním. Pokud s tím potřebujete pomoct, kdykoliv nám dejte vědět.