fbpx

Jakými barvami vymalovat kancelář, aby zaměstnanci měli lepší výsledky

Aby se vaši zaměstnanci cítili v práci dobře, nestačí jen pořídit do zasedačky nové židle a vybavit relaxační koutek. Dobrou psychiku i pracovní nasazení zaměstnanců ovlivňují také barvy v kanceláři. Když zvolíte správně, podnítíte v zaměstnancích kreativitu a pomůžete jim k lepším výsledkům. Čtěte, jak vymalovat kanceláře.

Malujte pravidelně, nařizuje to stát

Mnoho firem netuší, že výmalba kanceláře není čistě na nich. Stát totiž nařizuje, jak často musíte pracoviště vymalovat. Pravidla určuje nařízení vlády č. 361/2007 Sb.:

  • Na pracovišti bez technologického zdroje prachu a chemických látek stačí malovat jednou za 8 let. Pokud máte jen pět nebo méně zaměstnanců, lhůta se prodlužuje na 10 let.
  • Na pracovišti s technologickým zdrojem prachu a chemických látek, které vznikají jako vedlejší produkt technologického procesu, musíte malovat minimálně jednou za 6 let. Máte-li na pracovišti do pěti zaměstnanců, stačí každých 8 let.
  • Na pracovišti s technologickým zdrojem prachu a chemických látek, které jsou nedílnou součástí technologického procesu, je nutné malovat každé 2 roky.

Nařízení vlády nicméně nepřikazuje, jakou barvou musíte malovat. V tomto směru máte volnou ruku.

Při výběru barev zvažte účel místností

Podle studie z roku 2016, vydané v magazínu Asian Journal of Behavioural Studies, mají barvy v kanceláři vliv na náladu zaměstnanců, jejich pohodu i produktivitu v práci. 

Univerzální návod, jak nejlépe vymalovat zasedačku nebo open space neexistuje. Při výběru barev určitě berte v potaz značku a barvy firmy nebo třeba orientaci kanceláře. Ještě důležitější je ale to, co se v místnostech nejčastěji odehrává a jaké pocity nebo náladu chcete v návštěvnících a zaměstnancích vyvolávat.

Klíčová je volba mezi teplými a studenými odstíny:

  • Teplé barvy povzbuzují, místnost zahřejí a zútulní, ale také opticky zmenší. Podporují krátkodobou činnost, zvlášť výraznější odstíny jsou ideální pro rychlou stimulaci a vymýšlení nápadů. Zvolte je proto třeba do zasedacích místností, kde pořádáte důležitá jednání nebo organizujete workshopy či brainstormingy. 
  • Studené barvy uklidňují, místnost na pohled zvětšují a ochladí. Zároveň podporují dlouhodobé soustředění. Ideální jsou tedy do menších kanceláří, kde zaměstnanci celý den sedí a potřebují klid na práci. 

Mezi teplé barvy řadíme červenou, oranžovou nebo i světle zelenou. Do studených barev zase patří modrá či fialová. Vždy ale záleží na konkrétním odstínu.

Aby byly velké open spacy útulnější, vymalujte je teplými odstíny – ideálně okrovou nebo světle hnědou barvou.

Chcete mít kreativní, nebo soustředěné zaměstnance?

Volba barev ovlivňuje i to, jak jsou zaměstnanci efektivní nebo jak často přichází s novými nápady. Řekněte si proto, co je pro vás klíčové:

  • Kreativita – pokud chcete v pracovnících podnítit tvořivost, vyhněte se chladným tónům. Zvolte spíš teplejší nebo jasné barvy, které stimulují kreativitu, jako je oranžová nebo světle zelená. 
  • Produktivita – jestli jste zaměření spíš na výkon, vymalujte kanceláře neutrálnějšími odstíny nebo alespoň dbejte na vyvážení teplých a studených barev. Například bledě modrá výkony zaměstnanců nakopne.

Ze zmíněné studie vyplývá, že barvy mají vliv i na rychlost práce, přesnost nebo chybovost zaměstnanců. Ačkoli mnoho firem sahá k neutrální bílé, právě v takovém prostředí nasekají pracovníci nejvíc chyb. Světlé odstíny spíš než na stěny volte třeba na pracovní plochu – oproti tmavým barvám méně unavují oči a neruší od práce. 

 

Vyhněte se také velkým plochám v červené barvě, která zvyšuje tepovou frekvenci a napětí. Případně ji umístěte tam, kde zaměstnanci netráví tolik času – na chodbu, na toalety nebo do kuchyňky.

Dejte i na barvomluvu

Při výběru vezměte v potaz také psychologii barev a zaměřte se na jejich symboliku. Tady máte stručný návod:

  • Modrá barva znamená důvěru a energii, značí vyrovnanost, stabilitu a je uklidňující. Pomáhá jasně myslet a soustředit se.
  • Žlutá barva naznačuje tvořivost a optimismus, navozuje pocity štěstí a sebevědomí. Povzbudí vás, uvolní a podnítí vynalézavost.
  • Zelená je barvou přírody a znamená růst, harmonii a vitalitu. Uklidňuje, navozuje pocit bezpečí a naděje. Je to barva kreativity, ale i klidu a rovnováhy.
  • Oranžová je slavnostní barva, která dává pocity radosti. Značí teplo, bohatství a úrodu, ale také elán a energii. V místnosti zaujme pozornost. 
  • Bílá barva je neutrální, označuje nevinnost, čistotu a svobodu. Hodí se například tam, kde chcete navodit pocit sterilního a čistého prostředí. 
  • Červená je barva síly, energie a sebevědomí. Je spojovaná s ohněm, nebezpečím i láskou. V místnosti povzbuzuje kreativitu, ale také napětí a stres.  
  • Černá symbolizuje záhadnost, smrt a smutek. Současně je elegantní a luxusní.

Sytější a výrazné barvy dejte do míst, kde chcete zaměstnance nabudit, do relaxačních koutků nebo míst pro komornější jednání se hodí tlumenější odstíny.

Zaměřte se také na trendy

Dnes už není nutné, abyste celou místnost vymalovali jedinou barvou. Použijte klidně na jednu ze stěn moderní fototapetu nebo výraznější grafiku. „Grafiku stěny si můžete nechat navrhnout na míru marketingovo-grafickou společností nebo architektem. Díky tomu bude třeba originálně napojená na vaše odvětví a může odrážet funkci dané místnosti,” radí architektka Ing. arch. Andrea Pastrnek.

„V dnešní době je také dobré využít počítačů a pomocí vizualizačních programů si vyzkoušet vzhled kanceláře nanečisto. Díky tomu vybudujete kanceláře, ve kterých se budou cítit dobře zaměstnanci i klienti společnosti,” dodává.

Návrhy a realizace pohodlných kanceláří jsou naším posláním. Pokud s tím potřebujete pomoct, kdykoliv nám dejte vědět.