fbpx

Kolik metrů čtverečních kanceláře potřebuje jeden zaměstnanec k pohodlné práci?

Ne všechny firmy si mohou dovolit, aby měl každý zaměstnanec vlastní kancelář. Buď na to není prostor, nebo některé týmy musí sedět pohromadě. V takovém případě je dobré vědět, kolik metrů čtverečních prostoru by každý zaměstnanec měl mít, aby se při práci cítil pohodlně.

Minimem je 5 metrů na osobu

Minimální a doporučené rozlohy kanceláře řeší technická norma ČSN 73 5305 – Administrativní budovy a prostory. Ta mimo jiné uvádí, že jedno pracovní místo bez prostoru pro jednání a bez odkládacích ploch (například skříněk) vyžaduje minimálně 5 m2 a pracoviště včetně prostoru pro jednání a včetně odkládací plochy musí mít nejméně 12 m2.

V normě najdete také doporučené hodnoty, které už jsou k zaměstnancům o poznání vstřícnější. Doporučená hodnota pro pracoviště bez prostoru pro jednání nebo odkládání je 8 m2 a s prostorem pro jednání a odkládání 16 m2.

Stejná technická norma řeší také minimální výšku kancelářských prostor. Nejnižší přípustná výška kanceláří do 100 m2 je 2,7 metru, u velkoprostorových kanceláři nad 100 m2 jsou pak minimem 3 metry výšky.

Dodržování normy hlídá hygienická stanice

Jako zaměstnavatelé byste přitom normu ČSN neměli porušovat. A to hned ze dvou důvodů. 

  • Prvním je pohodlí zaměstnance. Pokud má jeho pracoviště méně než 5 m2, je to zaměstnancům obvykle nepříjemné a těžko budou ve firmě dlouhodobě spokojení.
  • Druhým důvodem je hygienická stanice, která dodržování norem hlídá. Její pracovníci schvalují projektovou dokumentaci i provozní řád a občas dokonce chodí na kontroly i do kanceláří, které už jsou v provozu. Je proto důležité, abyste už ve fázi plánování kancelářských prostor počítali s veškerými předpisy, protože zpětné úpravy kanceláří před kolaudací nebo během provozu bývají drahé.

Kanceláře nad 100 m2 musí mít strop vysoký alespoň 3 metry.

Co radí architekt? Řiďte se spíše doporučenými hodnotami

Podle architekta Dipl.-Ing. Mirka Lva, specialisty na interiéry komerčních prostor, je minimální výměra pracovního místa podle normy ČSN skutečně minimem a firmy by se měly snažit ji překonávat. „Pracovat v nepohodlném prostředí je jako běhat v malých botách. Chvíli to zaměstnanci vydrží, ale dlouhodobě to bude mít negativní vliv na jejich pracovní výkony i duševní zdraví,“ tvrdí.

„Za sebe bych poradil dodržovat spíše doporučené hodnoty dle technické normy, které umožňují skutečně pohodlnou práci. Samozřejmě je ale důležité, aby pracoviště bylo doplněné také o dostatečně dimenzované společné plochy pro přestávky a odpočinek,“ uzavírá Dipl.-Ing. Mirko Lev.

Návrhy a realizace pohodlných kanceláří jsou naším posláním. Pokud s tím potřebujete pomoct, kdykoliv nám dejte vědět.